IN THE UNITED STATES DISTRICT COURT

FOR THE WESTERN DISTRICT OF WISCONSIN

TITUS HENDERSON, OPINION AND
ORDER
Plaintiff,
04-C-39-C
V.

GERALD BERGE and
MATTHEW FRANK,

Defendants.

Plaintiff Titus Henderson brought this civil action for monetary relief pursuant to 42
U.S.C. § 1983. In his complaint, he contended that certain prison employees had violated
his First Amendment rights to exercise his religion freely and his rights under the Religious
Land Use and Institutionalized Persons Act by denying him copies of two Taoist texts and
forcing him to submit to Christianity as part of a behavior modification program. He
contended also that defendants Matthew Frank and Gerald Berge had violated his rights
under the establishment clause of the First Amendment by broadcasting a 24-hour Christian
television station on one of the prison’s television stations. I dismissed plaintiff’s free

exercise and Religious Land Use and Institutionalized Persons Act claims because he had not



exhausted his administrative remedies before bringing the claims.

The case is before the court on defendants’ motion for summary judgment on
plaintiff’s one remaining claim involving the establishment clause. In his complaint, plaintiff
alleged that he was coerced into watching the Judeo-Christian Sky Angel-Trinity television
channel, that defendants use taxpayer funds to purchase the Sky Angel channel, that he must
complete a Judeo-Christian behavior modification program as a condition of transfer to a less
secure prison and that defendants’ actions send a clear message to inmates that the Judeo-
Christian faith is preferred within the prison system. Now that the parties have had an
opportunity to brief the motion and to propose facts supporting their positions, it is clear
that plaintiff has no evidence to support the allegations of his complaint and that defendants
are entitled to judgment in their favor.

For the purpose of deciding this motion, I find from the facts proposed by the parties

that the following are material and undisputed.

UNDISPUTED FACTS
Plaintiff is an inmate at the Wisconsin Secure Program Facility. Defendant Matthew
Frank is Secretary of the Wisconsin Department of Corrections and defendant Gerald Berge
is Warden of the Wisconsin Secure Program Facility.

On January 10, 2003, plaintiff was transferred to the Wisconsin Secure Program



Facility, where he began working his way through the facility’s Level Program, which allows
for gradual increases in inmate privileges if inmates demonstrate appropriate behavior.
Plaintiff has been promoted to Level 3 several times, but has been demoted each time for bad
behavior. He has never been promoted to Levels 4 or 5.

The Wisconsin Secure Program Facility takes an active role in providing access to
religious services and property to those inmates who choose to practice a legitimate religion
of their choice but it does not advocate any one religion. It allows all inmates to participate
in lawful religious practices consistent with orderly confinement, the security of the
institution and fiscal limitations. It does not require any inmate to participate in religious
activities or practices; progression through the Level Program is not dependent upon
practicing Christianity or any other religion.

Inmates on program levels 2 through 5 can watch television in their cells. Program
level 1 inmates not on the Alpha Unit are allowed access to television programming on
Mondays from 9:00 a.m. to 11:00 a.m. The programming is provided by Locktight Security
and Satellite, which transmits commercial network packages available from Dish Network.
The programming consists of 5 video channels and 2 audio music channels selected by the
institution from a list of 30 possibilities, including local, news, educational, entertainment,
public interest, religious and music channels. Before March 1, 2004, the facility-selected

programming consisted of PBS, MSNBC, The Discovery Channel, The History Channel,



Eternal Word Television Network (Sky Angel or Trinity Broadcasting Network), and two
audio channels. The religious channel was free with the purchase of the basic channels. It
is a 24-hour, Christian-oriented programming channel that runs Sky Angel and Trinity
Broadcast Network and is the only religious channel made available to Locktight from Dish
Network. As of March 1, 2004, after defendants entered into a new contract with Locktight,
the institution no longer broadcasts any religious-oriented satellite television channel.
The Wisconsin Secure Program Facility broadcasts closed-circuit television channels
to inmates in program levels 2 through 5. Two of the six closed-circuit channels run
programming on a variety of religions, including non-Christian religions. One particular
program run over closed-circuit television is Mrs. B.D. Hyman’s Christian Way program.
Inmates have no say in the facility’s choice of the channels offered by Locktight or
the programs to be shown over the closed-circuit television network, but they may turn their
television sets off or change channels at any time. Inmates are not forced to view any
religious programming. Short of cutting off the power supply to a television, guards have no

central mechanism that allows them to control an inmate’s television.

OPINION

First Amendment

It is evident that plaintiff has no valid claim under the First Amendment’s



establishment clause, which prevents the government from promoting any religious doctrine

or organization or affiliating itself with one. County of Allegheny v. American Civil Liberties

Union, 492 U.S. 573, 590 (1989). The clause is violated when "the challenged
governmental practice either has the purpose or effect of 'endorsing' religion." Id. at 592
(citations omitted); it is not violated when a governmental entity provides opportunities for
institutionalized inmates to practice their religion, provided that the entity does so in an
even-handed way.

Plaintiff argues that defendants crossed the fine line between their duty not to
promote religion and their obligation not to interfere with inmates’ free exercise of religion
when they allowed the broadcast of a free religious channel, but he cannot prevail on his
claim. The undisputed facts show that the institution offered a variety of religious programs
on its closed circuit programming, so that inmates had a choice among such programs, as
well as the choice of not watching any religious program.

Under the three-part test laid out in Lemon v. Kurtzman, 403 U.S. 602 (1971), a

government act does not violate the establishment clause if it has a secular purpose; if its
principal or primary effect is one that neither advances nor inhibits religion; and if it does
not foster “an excessive governmental entanglement with religion.” Id. at 612-13 (citations

omitted); Freedom from Religion Foundation v. Bugher, 249 F.3d 606, 610 (7th Cir. 2001).

Defendants say that the purpose of their religious broadcasting is “to accommodate



and protect its inmates’ free exercise of religion while operating within the economic and
security constraints endemic to a high security prison.” Dft.’s Brief in Supp., dkt. #34, at
5. Although it may seem anomalous to say that accommodating religion is a secular purpose,

the Supreme Court held in Corporation of the Presiding Bishop v. Amos 483 U.S. 327, 335

(1987), that "it is a permissible legislative purpose to alleviate significant governmental

interference with the ability of religious organizations to define and carry out their religious

missions." As the Court of Appeals for the Fourth Circuit explained in Madison v. Riter,
355 F.3d 310, 317 (4th Cir. 2003), “in commanding neutrality, the Establishment Clause
does not require the government to be oblivious to the burdens that state action may impose
upon religious practice and belief. Rather, there is ‘ample room under the Establishment
Clause for “‘benevolent neutrality which will permit religious exercise to exist without

sponsorship and without interference."” (quoting Board of Educ. of Kiryas Joel Village Sch.

Dist. v. Grumet, 512 U.S. 687, 705 (1994) (quoting Amos, 483 U.S. at 334)).” To the

extent that the prison’s television programming merely facilitates opportunities for inmates
to engage in the free exercise of religion, it has a secular purpose.

Providing only one satellite channel with religious programming did not have the
effect of advancing one religion over another under Lemon’s second test. A prison is not
permitted to favor a particular religious belief but it need not provide identical facilities or

personnel for every religious group within a prison. Cruz v. Beto, 405 U.S. 319, 322 n.2



(1972); Youngv. Lane, 922 F.2d 370, 377-378 (7th Cir. 1991); Al-Alamin v. Gramley, 926

F.2d 680, 687 (7th Cir. 1991). Defendants are not required to broadcast exactly the same
number of hours of programming for each religion practiced by its inmates. In light of the
financial constraints of the facility, the number of channels devoted to non-Christian and
non-religious programming and each inmate’s ability to change channels and turn off his
television, one cannot infer any institutional preference from the number of hours of
Christian television programming.

“For a law to have forbidden ‘effects’ under Lemon, it must be fair to say that the
government itself has advanced religion through its own activities and influence.” Charles
v. Verhagen, 348 F.3d 601, 610 (7th Cir. 2003) (citing Amos, 483 U.S. at 334). In deciding
whether the government has advanced any religion, courts must take into consideration the
reality of prisoners’ restricted access to religious services and their reliance on the institution

to take an active role in supplying those services. Johnson-Beyv. Lane, 863 F.2d 1308, 1312

(7th Cir. 1988). “That role is not an interference with, but a precondition of, the free (or
relatively free) exercise of religion by [prisoners].” Id. “The religious establishments that
result are minor and seem consistent with, and indeed required by, the overall purpose of the
First Amendment’s religion clauses, which is to promote religious liberty.” Id.

Finally, providing religious programming over the facility’s television is not the “kind”

of entanglement forbidden under the third test of Lemon, but rather a means by which



defendants can carry out their responsibilities under the free exercise clause of the First

Amendment. Lynch v. Donnelly, 465 U.S. 668, 673 (1984) (“Nor does the Constitution

require complete separation of church and state; it affirmatively mandates accommodation,
not merely tolerance, of all religions, and forbids hostility towards any.”). Persons confined
to a secure facility must depend on the government for access to their religion. Without any
evidence that defendants censor, monitor or alter the programming on the Christian station
or require inmates to watch it, plaintiff cannot show that defendants violated the
establishment clause while trying to give content to the free exercise rights of inmates. I
conclude, therefore, that defendants are entitled to summary judgment.

Another issue remains. Plaintiff’s prosecution of this case raises serious concerns
about his reasons for suing. In his complaint, plaintiff implied that he had been forced to
participate in a Christian study group as a condition of eligibility for transfer to a less secure
institution. In his response to defendants’ proposed findings of fact, he asserted that
defendants implemented Christian programming “in the Level 5 Behavioral Modification
Program to change and teach prisoners moral thoughts with the Christian Study group” and
denied prisoners parole if they did not complete the “program of Christianity.” Plt.’s Resp.
to Dfts.” PFOF, dkt. #42, at 5-6, 1 34. In an order entered February 6, 2005, I asked
plaintiff to clarify whether he was denied parole because he refused to watch Christian

television programming and instructed him to cite evidence supporting the truth of his



statements instead of relying on bald assertions or conclusory averments in an affidavit. Feb.
5, 2005 Order, dkt. #53. Instead of responding as instructed, plaintiff simply restated his
conclusion that he was denied parole because of his “refusal to complete the Level 5 Behavior
Program with the Christian program,” and cited evidence that contradicted his assertion.
2d Aff. of Titus Henderson, dkt. #55, at 2, 1 7. For instance, he cited a December 19, 2003

Parole Commission Action recognizing that he had “successfully completed all recommended

programming, and more” at the time of his parole review but denying plaintiff’s early release
because of his unsatisfactory conduct, including “a serious battery to an inmate involving the
use of a weapon” just over one year before the parole hearing. Id. It is evident from his
inability to adduce evidence in support of his allegations and the undisputed fact that he has
never reached level 4, let alone 5, that plaintiff was not candid or truthful when he drafted
his submissions to the court.

This is not the only case that plaintiff has filed in this court. His actions and
averments in this case have shown him to be unreliable and less than forthright. This
showing will not help him in future cases that he prosecutes. Moreover, if he continues to
act in the same manner, he is running the risk that defendants will move for sanctions for

his misuse of the judicial system or the court will impose them on its own motion.



ORDER
IT IS ORDERED that defendants Gerald Berge’s and Matthew Frank’s motion for
summary judgment on plaintiff Titus Henderson’s claim under the First Amendment’s
establishment clause is GRANTED. The clerk of court is directed to enter judgment for
defendants and close this case.
Entered this 31st day of March, 2005.
BY THE COURT:
/s/

BARBARA B. CRABB
District Judge

10



	Page 1
	Page 2
	Page 3
	Page 4
	Page 5
	Page 6
	Page 7
	Page 8
	Page 9
	Page 10

